Since 1952

Alles wat je moet weten over je ORC meetbrief

Eindelijk zijn alle meetbrieven binnen. En zoals te verwachten, zijn de ratings onder ORC toch even iets anders dan onder SW. Boten die langzaam 'mogen' zijn onder SW moeten nu opeens toch iets sneller zijn en vice versa. Er staan een heleboel getallen op de meetbrief, de belangrijkste voor de WAC (en alle up/downwind races) leggen we even uit.

GPH

Allereerst de GPH (General Purpose Handicap) is het meest algemene handicap getal en wordt gebruikt om schepen met elkaar te vergelijken of om klassen in te delen. De GPH vind je altijd op deelnemerslijsten. Dit getal kun je nog het best vergelijken met je oude SW getal. Het is een gemiddelde en geeft vooral een indicatie van hoe snel jouw boot is.

Triple-Number

Wij varen onder Triple-Number.  Triple-Number is eigenlijk niets anders dan drie ratings voor jouw boot. Bij starschepen zie je daarom ook vaak de let L, M of H naast het baannummer en de windrichting en lengte van de baan.

  • Low Range (minder of gelijk aan 9 knopen wind)
  • Medium Range (tussen 9 & 14 knopen wind)
  • High Range (groter of gelijk aan 14 knopen wind)

Het grote voordeel van Triple-Number is dat het probleem dat schepen ongelijk presteren afhankelijk van de windsterkte hiermee grotendeels wordt opgelost ondervangen. Dus als je nu nog zegt 'ik heb een zwaar weer boot', dan zul je dat ook terugzien in je Triple-Number.

Coastel / Long Distance vs. Windward / Leeward

Er is ook onderscheid gemaakt tussen een lange baan zeilen en up- downwind banen. Hiermee wordt de handicap nog nauwkeuriger. Heb je een zeilgarderobe en boot die halve wind hard vaart, maar aan de wind niet hoog vaart, dan is je 'Coastel Long Distance' rating waarschijnlijk beter dan je 'Windward Leeward' rating. Omdat we bij de WAC in principe upwind-downwind banen varen, varen we met het Triple-Number van 'Windward Leeward'.

Doe je ook mee met de Pampus Regatta, dan vaar je op zaterdag met je 'Windward Leeward' rating en zondag (lange baan) met je 'Coastel Long Distance' rating. Op de scratchsheet wordt met 'offshore' jouw 'Coastel Long Distance' rating bedoeld en met 'inshore' jouw 'Windward Leeward' rating.

Scratchsheet

Meer informatie over de ratings vind je via de Noordzee Club. Deze zelfde club heeft een handige tool waarmee je zelf vrij makkelijk je gezeilde tijd kunt terugrekenen naar je gecorrigeerde tijd en dat kunt vergelijken met je tegenstanders. Voor de ORC klasse hebben we zo'n sheet samengesteld. Sla deze link op in je telefoon, dan kun je na de race direct rekenen. Hierbij de link naar de scratchsheet:

Scratch Sheet 2018

Wil je jezelf vergelijken met een X-79 of J/80 pak dan deze scratchsheet.

Neem een kijkje en kijk voor de WAC naar de getallen in de 'inshore' kolommen. Je kunt bovenin de gezeilde tijd aanpassen. En links op het zeilnummer klikken die bij die gezeilde tijd hoort. Je ziet precies hoeveel je sneller of langzamer mag zijn of hoeveel sneller of langzamer de andere boten mogen zijn.

Have fun!

Floris

About the Author

By f.cornelissen / Administrator, bbp_keymaster on apr 16, 2018

Spring naar werkbalk