Alles wat je moet weten over je ORC meetbrief

ORC is een ratingsysteem om verschillende typen jachten op een zo eerlijk mogelijke manier wedstrijden te laten varen. De ORC ratingberekening is volledig gebaseerd op gegevens van romp en tuigage. De ratingbepaling is volledig objectief en calculeert de theoretische snelheid van de boot in diverse omstandigheden. Meer informatie over de ORC klasse kun je vinden op de website van het Watersportverbond en op de website van de ORC organisatie.

Op 2 maart 2021 organiseerden Noordzee Club en Watersportverbond een webinar over ‘Hét ORC-certificaat‘ met onder andere een uitleg over het ORC-systeem, hoe ziet het certificaat eruit, welke informatie kunnen we daarop vinden en hoe kunnen wij als zeilers deze beïnvloeden? Een leuke en leerzame manier om meer te weten te komen over wedstrijdzeilen onder ORC!

Hier volgt een korte uitleg. Er staan namelijk een heleboel getallen op de meetbrief, de belangrijkste voor de WAC (en alle up/downwind races) leggen we even uit.

GPH

Allereerst de GPH (General Purpose Handicap) is het meest algemene handicap getal en wordt gebruikt om schepen met elkaar te vergelijken of om klassen in te delen. De GPH vind je altijd op deelnemerslijsten. Het is een gemiddelde en geeft vooral een indicatie van hoe snel jouw boot is (een GPH van 600 betekent dat een schip over een specifiek circelvormig rondje 600 seconden over een mijl doet). Met andere woorden, hoe hoger je GPH, hoe langzamer je boot.

Triple-Number

Wij varen onder Triple-Number.  Triple-Number is eigenlijk niets anders dan drie ratings voor jouw boot. Bij startschepen zie je daarom ook vaak de letters L, M of H naast het baannummer en de windrichting en lengte van de baan.

  • Low Range (minder of gelijk aan 9 knopen wind)
  • Medium Range (tussen 9 & 14 knopen wind)
  • High Range (groter of gelijk aan 14 knopen wind)

Het grote voordeel van Triple-Number is dat het probleem dat schepen ongelijk presteren afhankelijk van de windsterkte hiermee grotendeels wordt opgelost ondervangen. Dus als je nu nog zegt ‘ik heb een zwaar weer boot’, dan zul je dat ook terugzien in je Triple-Number.

Coastel / Long Distance vs. Windward / Leeward

Er is ook onderscheid gemaakt tussen een lange baan zeilen en up- downwind banen. Hiermee wordt de handicap nog nauwkeuriger. Heb je een zeilgarderobe en boot die halve wind hard vaart, maar aan de wind niet hoog vaart, dan is je ‘Coastel Long Distance’ rating waarschijnlijk beter dan je ‘Windward Leeward’ rating. Omdat we bij de WAC in principe upwind-downwind banen varen, varen we met het Triple-Number van ‘Windward Leeward’.

Doe je ook mee met bv de Pampus Regatta, dan vaar je op zaterdag met je ‘Windward Leeward’ rating en zondag (lange baan) met je ‘Coastel Long Distance’ rating. Op de scratchsheet wordt met ‘offshore’ jouw ‘Coastel Long Distance’ rating bedoeld en met ‘inshore’ jouw ‘Windward Leeward’ rating.

Scratchsheet

Meer informatie over de ratings vind je via de Noordzee Club. Deze zelfde club heeft een handige tool waarmee je zelf vrij makkelijk je gezeilde tijd kunt terugrekenen naar je gecorrigeerde tijd en dat kunt vergelijken met je tegenstanders. Hierbij de link naar de scratchsheet:

Scratch Sheet

Neem een kijkje en kijk voor de WAC naar de getallen in de ‘inshore’ kolommen. Je kunt bovenin de gezeilde tijd aanpassen. En links op het zeilnummer klikken die bij die gezeilde tijd hoort. Je ziet precies hoeveel je sneller of langzamer mag zijn of hoeveel sneller of langzamer de andere boten mogen zijn.

About the Author

By rkemps / Administrator, bbp_moderator on mei 20, 2021

Spring naar toolbar